För att få börja sälja
1 Läs användarvillkoren.
2 Registrera dig här nedan.
3 Skapa ett nytt lösenord med hjälp av mailet som skickas till dig.
4 Fyll i blanketten Registrering av företagsinformation nedan och skicka den sedan till info@xn--kperi-jua.se Detta för att vi ska kunna betala ut eventuella försäljningar och för att kunna nå er vid reklamationer.
5 När blanketten inkommit så aktiverar vi ditt kontot så att du kan logga in och börja sälja.
Registrering för säljare
Fyll i dina uppgifter nedan för att bli en säljare i butiken
Regler för att få sälja på sidan
Villkor för Säljare
- Om Köperi
- Företaget har sitt säte i Norrköping. Företagets adress är Kantarellgatan 6 60370.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till Info@köperi.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Kund och konsument får aldrig ha någon som helst kontakt, all kommunikation går via Köperi.
- För att kunna ge våra kunder bästa möjliga service så måste ni svara på alla meddelanden från oss inom 24 timmar alla helgfria dagar.
- För att få sälja på sidan måste vi kunna bekräfta din identitet. Du kommer bli tvungen att skicka en kopia på id handling om du säljer som privatperson eller på firmatecknaren. Mer under rubrik 11 “Personuppgifter.”
2. Beställning
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Info@köperi.se
3. Leverans / Frakt / Tull
- Inga dolda avgifter får någonsin skickas till konsumenten. Tex Tullavgifter får aldrig skickas till konsumenten
- Du som säljare är ansvarig för att betala alla dolda avgifter som uppkommer.
- Du ska inom 24 timmar från att du fått en beställning skicka iväg produkten / produkterna till Konsumenten. Detta gäller inte röda dagar eller helgdagar.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå på grund av att du inte fullföljt din del av avtalet (skicka inom 24 timmar) så har konsumenten rätt att ångra beställningen. Om detta sker så är du som säljare ansvarig att betala de returkostnader som uppstår.
- Om varor skadas i transport till konsument så får du hantera detta mellan dig och din post ombud.
- Köperi är inte ansvarig för skador i transporten. Vid transportskador ska en ny produkt skickas till konsumenten där frakten och varan bekostas av dig. (Tänk på att använda dig av bra transportskydd tex bubbelplastpåsar.)
- Om produkter kommer bort i transporten så är du skyldig att ersätta dessa med en ny produkt. Du står även för fraktkostnaden.
- (Tänk på att alltid behålla kvitton)
4 Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms.
- Alla varor är fraktfria så tänk på detta när ni sätter priset. Säljaren står alltid för frakten till konsumenten.
- De produkter som ni säljer få inte ha ett högre pris på Köperi än i eran egna försäljningskanal.
5 Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har kunden en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att de har tagit emot en vara som du har sålt, Kunden står i detta fall för frakten.
- Om Produkten har förändrats eller försämrats, ska säljaren tillsammans med Köperi besluta om lämpligt prisavdrag vid återbetalning. Om en överenskommelse inte kan nås kommer Köperis mening att vara avgörande
- 5.1 Ångerrätten gäller inte vid:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av Köparen.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av Köparen.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt köparen eller har en tydlig personlig prägel efter köparen önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där köparen uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
6. Reklamation och klagomål
- Du som säljare måste medverka så att reklamationen går så snabbt och smidigt som möjligt.
- Du som säljare har ingen rätt att bestämma hur kunden ska frakta tillbaks sin produkt men förslag får alltid ges. Detta för att inte försvåra kunders möjlighet att reklamera.
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Info@xn--kperi-jua.se där köparen anger sitt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Denna information skickas då vidare till dig.
- Om du inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt är du skyldig att återbetalar konsumenten för den defekta produkten. Vi är då mellanhanden som återbetalar konsumenten och fakturerar dig för kostnaderna som uppstår.
- Du som säljare står för returfrakten vid godkända reklamationer.
- Du som säljare förbehåller dig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- 6,1 Skadad vara
- Du som säljare ska besiktigar alla produkter innan dessa skickas. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad kommer du i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att på egen bekosta och åtgärda felet.
- 6,2 Fel beskrivning av vara / fel varorDu som säljare är ansvarig för att informationen som läggs upp om dina produkter är rätt.
- Du kommer vara ansvarig för fraktkostnader som uppkommer på grund av fel beskrivning av varor.
- Vid utskick av fel varor är du som säljare ansvarig för de fraktkostnader som uppkommer.
- 6,3 Dröjsmål
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå på grund av att du inte fullföljt din del av avtalet (skicka inom 24 timmar) så har köparen rätt att avbryta / reklamera beställningen. Om detta sker så har du som säljare ansvaret att betala de returkostnader som uppstår.
7. Reklam
- Ingen som helst reklam är tillåten av säljaren.
- Du får inte vid frakt av produkter ha med något som kan ses som reklam.
- Produkter på hemsidan får inte innehålla någon slags reklam.
- Varken i beskrivning eller bilder får reklam förekomma. Detta innebär att inga namn vattenstämplar eller dylikt får användas.
8. Pris för att sälja på sidan / Provision och utbetalning
- För att få sälja på hemsidan så kostar det 5 % och en fast avgift på 5 ex moms kronor för varje såld produkt. Denna avgift dras endast om produkten Säljs.
- Detta betyder att om du säljer en vara för 100 kr kommer du få behålla 90 kr. 5 % av hundra kr är 5 kr. Plus den fasta avgiften på 5 kr blir 100-10=90 kr
- Dina pengar får du beroende på när varorna är sålda. Om produkten säljs mellan den första och den femtonde så får du dina pengar i slutet av den månaden. Om produkter säljs mellan den sextonde och slutet av den månaden så får du din utbetalning den femtonde nästkommande månad. Detta för att vi ska kunna garantera att kunden har fått rätt varor som är hela och för att hinna hantera eventuella reklamationer och ångrade beställningar.
9. Information
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna sida
10. Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
11. Personuppgifter
- Genom att Sälja eller bli medlem hos Köperi accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt. Vi säljer eller vidareför aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Köperi är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera konsuments ordar samt för att minska risken för bedrägeri.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 11.1 Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
- 11.2 Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera de produkter du lägger ut samt svara på frågor relaterat till de beställningar du får lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ID, ip-adress och beställningshistoriken.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller mellan oss och konsumenten
- 11.3 Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
- 11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
- Inga uppgifter kommer att skickas till vidare till tredje part utan rättslig grund.
- 11.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av betalning, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress, kontonummer och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra överföringen och för att skydda parterna mot bedrägeri.
- 11.4.2 Nyhetsbrev Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
- 11.5 Rätten till tillgång Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
- 11.6 Rätt till rättelse Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
- 11.7 Rätten att bli glömd Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt konsumentköplagen).
- 11.8 Ansvarig för dataskydd Köperi är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
- 11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter Vi använder oss av industristandarder som SSL för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder plattformen Misshosting
12. Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
13. Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
- Om säljare inte efterlever de krav som finns här har Köperis rätt att stänga av säljaren direkt från plattformen och behålla pengar för att lösa de problem som kan ha skett på grund av att säljaren inte uppfyllt sin del i avtalet.